Poškozené vodoměry stály zákazníky vodárny více než 840 tisíc korun

Každoročně vodárny s nástupem mrazivého počasí upozorňují, jak je důležité dobře zabezpečit vodoměry před mrazem. Stává se, že zákazníci Středočeských vodáren zjistí poškození vodoměru až při dalším odečtu vody nebo i za několik měsíců, kdy již došlo k velkým škodám.

V loňském roce byla u zákazníků SVAS provedena výměna 205 vodoměrů poškozených mrazem, uvedl Pavel Pobříslo, provozní ředitel SVAS. Podcenění ochrany vodoměru a nízká teplota pod bodem mrazu může způsobit prasknutí ochranného skla vodoměru či úplné zamrznutí. Což má za následek přerušení dodávky pitné vody.

„I když každoročně upozorňujeme na zabezpečení vodoměru před mrazem, vždy se najde dost jedinců, kteří nedbají na ochranu vodoměrů a zbytečně tak vydají finanční prostředky spojené s jeho výměnou. Jen za minulý rok se náklady spojené s výměnou vodoměrů vyšplhaly na více než 840 tisíc korun,“ sdělil Pavel Pobříslo.

Vodárny doporučují:

Před nástupem mrazivého období je vhodné zkontrolovat, zda je vodoměr umístěn ve vytápěné místnosti či minimálně izolován například izolační vatou (ne skelnou). Jako tepelnou izolaci zásadně nepoužívejte materiály, které mohou navlhnout. Pokud se vodoměr nachází ve vodoměrné šachtě, musí zákazník dbát na to, aby šachta byla pečlivě uzavřena a její vstup zabezpečen tak, aby ji nemohla zaplavit povrchová voda. V zimě je navíc dobré poklop šachty přikrýt tepelnou izolací, například polystyrenem.  Pokud je vodoměr umístěn ve sklepních prostorách a hrozí riziko promrzání, měla by se snížit ventilace uzavřením sklepního okna. V případě, kdy jsou odběry minimální nebo vůbec žádné např. na letních chatách, je nutné rozvody vody úplně vypustit.

Je důležité kontrolovat svůj vodoměr i během roku a zapisovat si jeho stav měsíčně nebo čtvrtletně. Díky tomu si odběratel může nejen ověřit správnost údajů na faktuře, ale hlavně také včas odhalit potencionální únik vody. Je-li odběrné místo vybaveno vodoměrnou sestavou, obsahuje uzávěr před a za vodoměrem. Oba uzávěry je vhodné zhruba 2 x ročně několikrát nenásilně protočit, aby byla zachována jejich funkčnost.

V případě, že dojde k zamrznutí vodoměru, nedoporučuje se s ním manipulovat, rozehřívat či provádět pokusy s jeho zprovozněním. Nejrychlejším způsobem, jak zajistit dodávku vody do objektu je zavolat na zákaznickou linku vodáren (840 121 121, 602 128 127 – 24 hod denně) a domluvit se na termínu výměny vodoměru.

Zdroj: SVAS