Češi nejčastěji hlásili černé skládky, závady na městském mobiliáři a podněty týkající se silnic a chodníků. Mezi podněty však byl například i upozornění na hlučný podvozek jedoucího vlaku, protiřečící si dopravní značení nebo podezření na vykradenou cizí garáž. Provozovatelé dominantní platformy pro nahlašování problémů Zlepšeme Česko, přes kterou ročně projde kolem 10 000 podnětů, navíc registrovali i závažnější podněty, například podezření na týraná zvířata.
„Rozhodně nefungujeme jako náhrada policie, záchranářů či hasičů. Spousta lidí však přes mobil nahlásí podnět, který by jinak nechala úplně být. Takovýchto netypických hlášení skutečně rychle přibývá. To nás vedlo ke zřízení pozice krizového manažera, který podněty ohrožující zdraví či majetek v reálném čase řeší. Je to bývalý policista, takže si poradí i se závažnými podněty,“ komentuje věc Ondřej Švrček, který za platformou Zlepšeme Česko stojí.
Platforma Zlepšeme Česko funguje celorepublikově a jsou do ni integrovány i další dva hlavní systémy pro hlášení problémů – Zmapuj.to a Lepší místo. Hlášení občanů jsou ručně kontrolována, upřesňována a obratem rozesílána zodpovědným úřadům nebo příslušným firmám. Do platformy je zapojeno už i několik desítek samospráv, které dohlížejí na odstranění problémů, včetně například městské části Praha 10, Litoměřic, Znojma či Zábřehu. Na druhé straně však existují i obce, které před občanskými podněty stále zavírají oči a hlášení tak i přes urgenci vyjdou vniveč.
„Nahlašování problémů skrze aplikaci se stává nepostradatelným prvkem chytré komunikace mezi občany a efektivně řízenými samosprávami. Celou řadu podstatných problémů by občan nenahlásil, protože není zvyklý volat na technické služby či chodit na úřad. Takto bariéra osobního kontaktu odpadá a problémy jsou rychle řešeny, což je u závad ohrožujících život nebo majetek klíčové,” komentuje přínos aplikací pro hlášení problémů František Brož z Asociace moderně komunikujících občanů a starostů (AMKOS).
Autor: Michal Marek