Vánoce jsou především svátkem rituálů. A neexistuje žádný důvod, proč by tomu mělo být právě v televizi jinak. Programová skladba o vánočních svátcích a ve dnech které jim bezprostředně předcházejí je v řadě zemí už po léta stejná. Někde mohou diváci počítat s nasazením tradičních filmových titulů, jinde jsou tyto svátky spojeny s premiérami původních televizních filmů či speciálních vydání oblíbených pořadů.
Tak například v sousedním Německu patří už po léta k vánoční „výbavě“ pohádka Tři oříšky pro Popelku, zvláštní epizody romanticko-rodinného cyklu Loď snů, filmy o císařovně Sisi nebo akční klasika Smrtonosná past. Premiérové pohádky v takovém množství, jak jsme tomu zvyklí u nás, v Německu ani v dalších zemích nenajdeme. Namísto toho se mohou diváci těšit na premiéry romantických filmů, komedií či rodinou podívanou, jakou byly například v loňském roce tři nové přepisy románů Karla Maye.
Britští diváci jsou zase zvyklí na početné vánoční speciály oblíbených seriálů a zábavných pořadů, včetně Strictly Come Dancing (Star Dance). Na BBC nesmí chybět vánoční epizoda sci-fi série Doctor Who stejně jako speciály klasických i nových sitkomů. Kromě toho v britské televizi staly v posledních letech tradicí premiéry televizních minisérií podle knih Agathy Christie. Tradiční jsou také vánoční verze oblíbených zábavných pořadů a diváci se také mohou těšit na vánoční kolo fotbalové Premiere League.
Americké stanice sázejí na vánoční filmy, jako jsou třeba Život je krásný z roku 1946, Sám doma, Rolničky, kam se podíváš nebo Zázrak v New Yorku, ale také na množství speciálů, včetně živě vysílaného vánočního koncertu z Washingtonu. Cyklické zábavné pořady mají svá vánoční vydání, nechybí ani nejpopulárnější televizní podívaná, zápasy v americkém fotbale.
Návštěva ve varieté a v cirkuse, s účastí nejznámějších hvězd showbyznysu, patří už po léta k tradiční nabídce francouzských televizí, vedle nich se pak diváci mohou těšit na klasické domácí i zahraniční snímky jako je i u nás známý Zem, odkud přicházím.
Brazilská televize nabízí divákům i další tradiční podívanou, přílet Santa Clause do země. To se děje v polovině prosince na různých místech ve velkých městech. Brazilský Santa totiž nepoužívá jako dopravní prostředek sáně tažené soby, ale helikoptéru.
Trochu jiná vánoční podívaná čeká na diváky v Japonsku. Vánoce tu pojímají jako romantický svátek, který mají partneři prožít spolu tím nejhezčím způsobem a navíc pro sebe navzájem připravit romantické a překvapivé dárky. Ve vánočním období vysílají japonské televizní stanice řadu seznamovacích pořadů, zaměřených zejména na mladé diváky. Tím se přidávají k všeobecně převažujícímu mínění, že na vánoce musí mít každý partnera či partnerku a pokud nemá, je to něco, za co by se měl stydět, a upadnou do depresivního stavu. I to je důvod, proč podle sociologů v první polovině prosince vydávají Japonci nejvíce peněz na dárky pro partnery a proč v tomto období prožívají seznamovací kanceláře nejlepší sezónu za celý rok. Zatímco v období před svátky nasazují stanice nejrůznější seznamovací formáty, často nakoupené v zahraničí, a podílejí se na organizaci nejrůznějších akcí určených k vzájemnému poznání lidí bez stálého partnera, vánoční obrazovka je ve znamení romantických příběhů a to jak v hrané podobě, tak i jako různé formáty reality TV.
Ve vánoční televizní nabídce se ve většině zemí spojuje tradice s prestiží. Vedle pořadů, které se vysílají rok co rok, připravují televize řadu premiér, sázejí ale i na eventy a zábavu. Ta v posledních letech výrazně posílila, přibylo i kontaktních, živě vysílaných pořadů, své pevné místo mají v nabídce osobnostní talkshow, jako je u nás Všechnopárty.
Zdroj: ČT