Přestože nastává období, kdy zákon řidičům ukládá povinnost mít na vozidle obuté zimní pneumatiky a to v případech, že se na komunikaci nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, spousta řidičů nařízení ignoruje. Na paměti by měli všichni mít skutečnost, že přezutí je povinné také v případech, kdy lze díky povětrnostním podmínkám i jen předpokládat, že se během jízdy může na vozovce sníh, led nebo námraza vyskytovat.
Do některých míst, označených dopravní značkou C15a, smí řidiči vjet pouze při splnění podmínek stanovených zákonem pro provoz vozidel v zimním období, bez ohledu na datum a aktuální povětrnostní podmínky. Tato dopravní značka přikazuje řidiči motorového vozidla použití zimních pneumatik a to u vozidel do 3,5 tuny na všech kolech a u vozidel nad 3,5 tun pouze na hnaných kolech.
U vozidel do 3,5t (osobní auta, dodávky) musí být pneumatiky na všech kolech a hloubka nejméně 4mm. Výjimka je jen nouzový dojezd s rezervou. U vozidel nad 3,5t (velká nákladní auta) musí být pneumatiky jen na kolech hnacích náprav a musí mít vzorek nejméně 6mm.
Zimní pneumatiky jsou považovány za pneumatiky, na jejíž bočnici je vyznačeno MS nebo M. S nebo M/S nebo MS či terénní pneumatiky.
Proč právě hloubka nejméně 4 mm, případně 6mm?
Na základě zkušeností a průzkumu bylo zjištěno, že zimní pneumatika s hloubkou dezénu nižší než 4 mm již ztrácí své vlastnosti na sněhové pokrývce, ztrácí tzv. samočistící efekt.
Je potřeba si uvědomit, že dodržováním nejen povinné zimní výbavy, ale předpisů celkově, nechráníme jen sebe, ale i ostatní účastníky silničního provozu.
Autor: Petr Habenicht